De fracties van GroenLinks en D66 willen dat het college van BenW meer werk maakt van het tegengaan van de ‘verstening’ van de openbare ruimte. De raadsleden Henk Zandvliet (GL) en Michiel van Weele (D66) dringen er via schriftelijke vragen op aan dat de gemeente niet langer parkeerplaatsen aanlegt met alleen maar klinkers. Dat past volgens hen volledig bij het ambitieuze gemeentelijk beleid op het gebied van ‘klimaatadaptatie’, dat erop gericht is dat veel meer regenwater niet via het riool wordt afgevoerd, maar wegzakt in de bodem.

In 2018 werd in het coalitie akkoord afgesproken dat parkeerplekken alleen nog onverhard of half verhard zouden worden aangelegd, maar daar is tot nu toe nog niet veel van terecht gekomen. Zo kwamen er grote aantallen, deels nieuwe, parkeerplekken bij o.a. de Steenen Camer en de Talinglaan/Korhoenlaan in Bilthoven en op de Versteeglaan in Groenekan. In al deze gevallen staan de auto’s nu op keurig aangelegde parkeerplekken met alleen maar aaneengesloten klinkers.

Het wordt tijd dat de mooie woorden uit 2018 nu in daden worden omgezet, aldus de beide raadsleden. Daarom willen zij de toezegging dat vanaf nu de lijn van het coalitie akkoord wordt gevolgd, te beginnen bij de binnenkort aan te leggen openbare parkeerplaatsen bij de nieuwbouw aan de Melkweg.