GroenLinks wil óók vrijwillige vuurwerkvrije zones

De Biltse raadsfractie van GroenLinks wil dat de gemeente De Bilt dit jaar naast vuurwerkvrije zones rond onder meer verzorgings- en verpleeghuizen en kinderboerderijen bij de komende jaarwisseling ook de mogelijkheid gaat bieden om te komen tot vrijwillige vuurwerkvrije zones. Een vorig jaar gehouden experiment in Den Haag is heel succesvol gebleken en gaat nu in verschillende gemeenten navolging krijgen.

GroenLinks fractievoorzitter Henk Zandvliet zou graag zien dat ook de gemeente De Bilt een proef gaat nemen met deze aanpak. Het probleem bij het uitbreiden van het aantal door de gemeente ingestelde vuurwerkvrije zones is  namelijk de handhaving en de daarvoor benodigde capaciteit. Daarom heeft de gemeente Den Haag vorig jaar geëxperimenteerd met de instelling van vrijwillige vuurwerkvrije zones. In dat geval zijn het buurtbewoners zelf die hierom vragen en als dit verzoek door 75% van de bewoners wordt gesteund, stelt de gemeente borden en posters beschikbaar om anderen hierop te wijzen. Diezelfde buurtbewoners spreken anderen er ook op aan als die desondanks toch vuurwerk afsteken.

Diverse gemeenten gaan dit jaar eveneens deze mogelijkheid bieden. Daarbij geeft bijvoorbeeld een gemeente als Almere ook tips over hoe tegenstanders van vuurwerk hierover het gesprek kunnen aangaan met hun medebewoners. En via de gemeentelijke website is ook een poster te downloaden die achter het raam geplakt kan worden waarop het verzoek staat om in de buurt van de woning geen vuurwerk af te steken.

GroenLinks zet zich al heel lang in voor het terugdringen van het door particulieren afgestoken vuurwerk vanwege de sterk negatieve effecten op de leefbaarheid voor mensen en dieren en vanwege de enorme milieuvervuiling.