De Biltse gemeenteraad bleek echter nog verder te willen gaan in het beschermen van ons groen, zo bleek tijdens de eerdere commissiebehandeling. Vandaar dat fractie GroenLinks De Bilt samen met diverse andere partijen via enkele amendementen en moties het voorgestelde kapbeleid verder heeft vergroend. Deze werden vrijwel allemaal aangenomen, met steun van de ChristenUnie, D66, Forza De Bilt, PvdA, SP, Beter de Bilt en Fractie Brouwer.

Voor het kappen van alle Biltse bomen vanaf een bepaalde stamomtrek gaat wat de raad betreft een vergunningsplicht gelden. Ook moet de stamomtrek daarbij omlaag naar maximaal 80 cm omtrek, gemeten op 1.30 m stamhoogte. Dan heb je het gemiddeld gesproken over bomen van zo’n 10 jaar oud. Daarnaast worden de legeskosten verhoogd en zullen er duidelijke criteria worden opgesteld waaronder een vergunning verleend wordt. Het beleid moet nog uitgewerkt worden in de plaatselijke APV en legesverordening en zal dan 1 januari 2021 van kracht gaan.

In deze tijd telt elke boom, zij nemen CO2 en stikstof op, voeren hemelwater af en voorkomen hittestress. Daarnaast maken bomen ons ook gelukkig en houden ze ons gezond. Bovendien hechten onze inwoners er zeer veel waarde aan. GroenLinks De Bilt is dan ook zeer verheugd over dit nieuwe groene kapbeleid.