Op 5 april jl. besprak de raad het nieuwe Gemeentelijk Verkeers en Vervoersplan (GVVP). Tanja van Ditzhuijzen liet namens GroenLinks/PvdA weten de prioriteit voor fiets en openbaar vervoer boven de auto, te ondersteunen. Wel betreurde zij dat weinig is gedaan met inspraakreacties van bijvoorbeeld IVN en Fietsersbond en zij vroeg aandacht voor de kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals de oudere fietsers.

De fractie sprak verder haar zorg uit over de verkeerstoename op de verbinding Biltse Rading richting Looydijk en vroeg het college om na te denken over de mogelijkheid van eenrichtingsverkeer. Ons lijkt het evenals de Fietsersbond een goed idee om fietsroutes met meer dan 200 fietsers per uur in te richten als snelfietsroute en wethouder Ditewig deed de toezegging dat te doen voor de route Kees Boekelaan – Berlagetunnel – Beukenlaantje - Biltse Rading inclusief de oversteek over de Groenekanseweg.

GroenLinks/PvdA is het niet eens met de doelstelling in het GVVP om in 30 kilometergebieden een maximumsnelheid van 35 km/uur te gedogen. Op dit moment bedraagt de gemiddelde snelheid in deze gebieden 37-40 km/uur, dus 35 lijkt een verbetering. Toch vindt de fractie het onjuist om in een gemeentelijk document vast te leggen dat een hogere snelheid dan 30 km/uur wordt gedoogd. Een amendement om deze passage te schrappen kreeg echter alleen steun van SP en ChristenUnie. De rest van de raad heeft er dus geen probleem mee om in woongebieden een te hoge snelheid te accepteren!

Tenslotte vroeg Tanja van Ditzhuijzen aandacht voor de uitvoering van het op zich goede plan. De financiële situatie en de te verwachten verdere bezuinigingen vragen om het stellen van duidelijke prioriteiten. Wat GroenLinks/PvdA betreft ligt die bij maatregelen voor fietsers en voetgangers.