Weer voelen hoe de wind door je haren waait. Langs je oude werk of woning fietsen. In het project Fietsen Alle Jaren maken vrijwilligers per riksja fietsritten met ouderen die zelf niet meer kunnen fietsen.

Het Riksja-project is overgewaaid uit Denemarken waar het inmiddels met zo’n vijfhonderd riksja’s en duizenden vrijwilligers een enorm succes is. De Fietsersbond haalde het in 2016 naar Nederland, in maart 2017 startte het project in De Bilt, in samenwerking met Stichting Mens De Bilt. Ook hier is het een succes. Zeven vrijwilligers maakten zo’n vijftig kortere ritten met bewoners van zorginstellingen en acht lange ritten met thuiswonenden. Met meer bekendheid hoopt men komend seizoen op minstens het dubbele aantal ritten.

Wim Mastop van de Fietsersbond: ‘De riksja biedt plaats aan twee passagiers. Fietsend door het groen of in de buurt waar ze gewoond hebben komt al snel een gesprek op gang. Zo maakte een vrijwilliger een rondrit met een echtpaar en ging daarbij over het fietspad op het oude spoor naar Zeist. Aan dat pad had de man gewerkt bij de aanleg.'

Ook voor de vrijwilligers is het een verrijkende ervaring. Vrijwilliger Willem van der Windt: ‘Ik maak veel ritjes met bewoners van wooncentrum Schutsmantel in Bilthoven. Even genieten van het buiten zijn, rijdend door de mooie groene lanen van Bilthoven. Ze voelen weer de vrijheid van het fietsen. Daar wordt iedereen vrolijk van.’

Het Riksja-project is een van de drie genomineerde projecten waarop inwoners van De Bilt kunnen stemmen voor het Groene Lintje, de onderscheiding die GroenLinks uitreikt aan een initiatief dat bijdraagt aan duurzaamheid. Stemmen kan, tot 11 februari, door te klikken op deze link.