Er wordt door het Rijk gewerkt aan een herinrichting van het luchtruim. De verwachting is dat deze in 2025 of 2026 gepubliceerd zal worden. Een onderdeel daarvan is het toevoegen van een nieuwe vliegroute van en naar Schiphol. Deze route komt mogelijk boven de provincie Utrecht te liggen. Daar ligt nu geen route, doordat boven een groot deel van Noord-Brabant militair luchtruim zit. Dat zou met de herinrichting veranderen.

Steeds meer inwoners maken zich zorgen over de mogelijke 4de route. De inwonersgroep ‘Stop de 4de aanvliegroute!’ heeft inmiddels een petitie gestart. En via deze petitie: 'Krimp de luchtvaart' steun je samen met 1,5 miljoen anderen de oproep om de luchtvaart in te krimpen. GroenLinks sluit zich daarbij aan en roept ook inwoners van De Bilt op deze petities te tekenen. 

De afgelopen jaren heeft GroenLinks Provincie Utrecht vaker kritische vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten. Hierdoor heeft de provincie nu een stevigere positie ingenomen richting het Rijk als het gaat om de overlast van vluchten in Utrecht en de mogelijke 4de route.

Meer treinen, minder vliegen

Maar er is meer nodig. We kunnen overlast en klimaatschade alleen beperken door minder te vliegen. Daarvoor moet de provincie Utrecht zich hard maken bij het Rijk, samen met de Utrechtse gemeenten en inwonersgroepen.

Audrey Kruiniger (raadslid GroenLinks De Bilt): "Er staat meer op het spel dan de 4de route. We zijn tegen deze vliegroute boven de provincie en onze gemeente. Maar ook vóór kerosine accijns en eerlijke concurrentie voor groen vervoer."

David Oude Wesselink (kandidaat statenlid Provincie Utrecht) vult aan: “Schiphol moet terug naar het aantal vliegbewegingen dat past bij de klimaatdoelstellingen en binnen maximaal toegestane hoeveelheid geluid en overlast voor omwonenden. Dus geen nachtvluchten, geen overstaphub en geen vierde fix."