Vanuit acht locaties konden de inwoners van gemeente De Bilt zaterdag 19 maart aansluiten bij de opschoonacties. Deze werden georganiseerd door inwoners, wijkvereniging LUW, werkgroep biodiversiteit Westbroek en GroenLinks De Bilt. Anke Hazeleger gaf in de voorjaarszon uitleg over hoe schadelijk de meest voorkomende stukken afval zijn. Bijvoorbeeld een sigarettenpeuk bestaat uit plastic en bevat onder meer arsenicum (rattenvergif), aceton, benzeen, ammoniak en lood. Deze stoffen vervuilen het grondwater. Ook een op het oog kartonnen beker bevat plastic.
Plog it Up verzorgde de afvalgrijpers en tasjes. En na een sportieve squat warming up kon iedereen direct aan de slag. Tijdens de opschoondag is er enorm veel afval van de straten en uit de plantsoenen gehaald.

Als dank voor de trouwe aanwezigheid van GroenLinks De Bilt bij meerdere opschoonacties de afgelopen twee jaar kreeg Jacomijn Baart de Plog it Up De Bilt medaille overhandigd door Anke. Komend jaar zullen er nog meerdere opschoonacties komen. Houd hiervoor de site van Plog it Up De Bilt in de gaten voor de datums: www.sportiefinhetgroen.nl