Om kiezers te helpen bij het bepalen van hun politieke voorkeur heeft de gemeente De Bilt net als 4 jaar geleden binnenkort weer een Kieskompas op de website. Ook GroenLinks doet daar natuurlijk aan mee. Al vele weken zijn we bezig om daar de voorbereidingen voor te treffen en dat valt niet mee. Het begon met ongeveer 220 (!) mogelijke stellingen, waarna dat aantal in overleg met de andere deelnemende partijen werd teruggebracht tot 30. Vervolgens moest iedere partij per stelling aangegeven op men het er (helemaal) mee eens of oneens is en daarvoor moest ook een ‘online’ bewijs worden aangeleverd.

In veel gevallen konden we hiervoor verwijzen naar het verkiezingsprogramma, maar er zijn ook onderwerpen waarover ons programma geen uitspraak doet. Omdat ons standpunt vanzelf spreekt of omdat we het niet belangrijk genoeg vonden om er veel aandacht aan te schenken.

Om toch aan de wens van de redactie van het Kieskompas tegemoet te komen, volgen hieronder nog een aantal standpunten die gezien kunnen worden als een aanvulling op het verkiezingsprogramma.

• Orde handhavers (BOA’s) moeten strenger optreden, ook bij kleine overtredingen.

GroenLinks denkt hier genuanceerd over. Wij kiezen niet voor een samenleving waarin orde en handhaving centraal staan. Maar bij overlast als bijvoorbeeld sluipverkeer of vuurwerkoverlast moet wel gehandhaafd worden.

• Er moeten minder regels komen voor het verbouwen van je eigen huis.

GroenLinks is het hier niet mee eens. Het is natuurlijk fijn als inwoners met minder regels te maken hebben, maar wij vinden dat natuur en milieu bescherming genieten. Ook veiligheid moet gewaarborgd blijven, én er dient rekening te worden gehouden met het woongenot van buren.

• In plaats van bedrijven moeten er woningen worden gebouwd op het terrein naast het RIVM (“De Schapenweide”) in Bilthoven.

GroenLinks is het hiermee eens. Wij vinden het belangrijk dat er meer betaalbare woningen gebouwd worden en de Schapenweide biedt daarvoor een mooie kans, al dan niet in combinatie met bedrijvigheid. GroenLinks heeft nog geen definitief standpunt ingenomen maar vindt dat omwonenden, bedrijven en natuurorganisaties een belangrijke stem moeten krijgen.

• De gemeente moet alsnog een groter zwembad bouwen, ook al moet de gemeente dan een schadeclaim betalen.

GroenLinks scoort neutraal op deze stelling. GroenLinks heeft zich altijd sterk gemaakt voor een goed zwembad in De Bilt. Wij hebben in 2013 een voorstel voor een groter zwembad ingediend, maar dat kreeg alleen steun van de PvdA. De gemeenteraad praat nu al 12 jaar over een nieuw zwembad, het oude zwembad moet binnenkort dicht omdat het niet meer veilig is. Daarom heeft GroenLinks zich geschaard achter het huidige plan voor een nieuw zwembad waarvoor een meerderheid in de raad was: liever een klein zwembad dan geen zwembad.

• Om leegstand tegen te gaan moet de gemeente een boete geven aan eigenaren die bedrijfspanden leeg laten staan.

GroenLinks is het hiermee eens. Wij vinden dat leegstand bestreden moet worden en dat panden een zinvolle bestemming moeten krijgen. Een boete kan hiervoor een instrument zijn.

• De hondenbelasting moet worden afgeschaft.

GroenLinks is het hier niet mee eens. De vervuiler betaalt.

• Om de lokale lasten te kunnen verlagen, worden inwoners zelf verantwoordelijk gemaakt voor groenonderhoud.

GroenLinks is het hier niet mee eens. De gemeente is verantwoordelijk voor het groenonderhoud. Bij de begrotingsbehandeling 2018 heeft GroenLinks een motie ingediend om extra geld uit te trekken voor groenonderhoud. Deze motie is vrijwel unaniem aangenomen. Als inwoners zelf aangeven dat zij het groenonderhoud in hun straat willen doen, moet de gemeente dat mogelijk maken en ondersteunen. Maar niet verplicht opleggen dus.

• De gemeente De Bilt moet investeren om kennisinstellingen naar De Bilt te halen (Life Science As).

GroenLinks beschouwt de Life Science As, met hoogwaardige bedrijvigheid langs de Soestdijkseweg, als een belangrijke bron van werkgelegenheid, maar vindt het niet nodig om daar als gemeente extra geld in te investeren.

• Er mag een randweg worden aangelegd aan de noordwestkant van de kern De Bilt, ook al gaat dit ten koste van natuur.

GroenLinks is het hier heel erg op tegen. Die randweg gaat door de ecologische hoofdstructuur en zou daardoor heel veel schade doen aan natuur en landschap. Bovendien leert de ervaring dat een dergelijke nieuwe verkeersroute extra verkeer aantrekt. Niet doen dus!

• De gemeente moet stoppen met het verlenen van vergunningen om reclameborden langs wegen en rotondes te plaatsen.

GroenLinks scoort hier neutraal. Wij zijn niet principieel tegen reclame op rotondes, mits dit de verkeersveiligheid niet in gevaar brengt.