Eens in de zoveel jaar komt het idee weer naar boven: een nieuwe randweg door gemeente De Bilt. Voor autoliefhebbers wellicht een droom. Voor natuur, natuurliefhebbers en veel inwoners een schrikbeeld. Zeker als deze randweg door het Leijensebos zou gaan. De Soestdijkseweg Zuid en de Groenekanseweg hebben te maken met (te) veel autoverkeer. Sommige politieke partijen willen dit oplossen door ten westen van Bilthoven een randweg of bypass aan te leggen. GroenLinks is hier absoluut tegen.

Plannen randweg

Het nog niet concrete plan bestaat al langer en wordt dit jaar weergegeven in het verkiezingsprogramma van VVD De Bilt. In het programma staat de mogelijkheid van een noordelijke ontsluitingsweg langs de wijk De Leijen (Bilthoven) door het Leijensebos beschreven. De Jan Steenlaan wordt doorgetrokken naar de provinciale weg via de Dwarsweg (nu doodlopend voor auto’s). De Dwarsweg loopt van de Kees Boekehal naar de bosspeeltuin/picknickplaats aan de Eijkensteinselaan. De Eijkensteinselaan is voor autoverkeer al verbonden met de provinciale weg N234 (zie ook beeld). Met deze ontsluitingsweg zal het autoverkeer in De Leijen en over de Jan Steenlaan (een 'auto te gast straat') sterk toenemen. De autoluwe wijk wordt dan een doorsteekroute. Meer drukte en meer uitlaatgassen in een wijk waar men juist van schone lucht en rust geniet. Bovenal, de verkeersveiligheid van de vele fietsers komt hierdoor in gevaar.

Het andere deel gaat om het doortrekken van de Biltse rading bij de Herbie-rotonde in De Bilt. Het gaat om het Beukenlaantje, een fietspad dat veel gebruikt wordt door middelbare-scholieren. Het Beukenlaantje is omringd door beuken en niet breed genoeg voor autoverkeer. Voor dit deel van het plan is het ook nodig een extra autotunnel onder het spoor aan te leggen. Dit is moeilijk inpasbaar en een zeer kostbare, langdurige operatie. Een operatie waar waarschijnlijk niemand tientallen miljoenen euro's voor wil uitgeven. Verder moet voor dit plan het zanderige wandelpad van de Eijkensteinselaan (zuidelijk deel) geasfalteerd worden. Ter hoogte van de Rietveldlaan zou dan aangesloten kunnen worden op de Berlagelaan. De randweg loopt dan verder door naar het noorden om aan te sluiten op de N234. GroenLinks De Bilt vindt de plannen voor een randweg volstrekt ongewenst en onacceptabel.

Asfalt trekt auto’s aan 

Uit onderzoek blijkt dat wegen verbreden en nieuwe wegen aanleggen - kortom meer asfalt - uiteindelijk alleen maar meer auto’s aantrekt (leestip: ‘Het recht van de snelste’). Een randweg door het Leijensebos betekent een extra bypass van en naar de snelweg voor mensen die hier niet wonen of werken. De verkeersoverlast is er ondanks de spoortunnels van de Leyenseweg en bij station Bilthoven niet beter op geworden. Elke ochtend en avond staan de wegen vol. Dorpskern De Bilt wordt binnenkort aangepakt door met eenrichtingverkeer het doorgaande verkeer te ontmoedigen. Een eventuele Bilthovense randweg (met weer een spoortunnel) zal juist meer verkeer aantrekken en de situatie ernstiger maken. De kern van het probleem is dat men te gemakkelijk de auto gebruikt. GroenLinks De Bilt wil mensen aanmoedigen meer van fiets en trein gebruik te maken (en autogebruik ontmoedigen).

Grote zorgen om de natuur 

Je zou het bijna vergeten, maar het gaat hier om natuur die opgeofferd zou moeten worden voor autoverkeer. Het Leijensebos is een belangrijk ecologisch knooppunt met dassenburchten en hoge natuurwaarden. Wat betekent dit voor de flora en fauna? GroenLinks De Bilt maakt zich hier grote zorgen over. Zij pleit er daarom al jaren voor om het Leijensebos te verkopen aan het Utrechts Landschap. Zo wordt deze waardevolle natuur behouden voor de gemeente en inwoners. GroenLinks De Bilt vindt het belangrijk dat iedereen mee kan doen, maar niet ten koste van de natuur.

De wens om een randweg aan te leggen door het Leijsensebos wordt in ieder geval gepresenteerd in de plannen van de VVD en SGP. Ook voor het CDA lijkt deze weg voor nu een optie; de partij is ‘voor een ontsluitingsweg, maar niet per se langs De Leijen’. Het doortrekken van de Biltse Rading naar De Leijen is voor meer partijen het onderzoeken waard. GroenLinks De Bilt schat in dat zo'n onderzoek zal aantonen dat een randweg onhaalbaar en onbetaalbaar is. En de natuur en verkeersveiligheid onacceptabele schade toebrengt. Bovendien lost het het autoverkeersprobleem niet op.

Op 14, 15 en 16 maart kunnen inwoners weer stemmen voor de gemeenteraad. Geef de natuur een stem!

 

Leijsensebos toegelicht Yvo