De bewoners van de Utrechtseweg ervaren al jaren veel geluidsoverlast van het drukke autoverkeer. Na de herinrichting van de weg een aantal jaren geleden bleef er in beide richtingen voor het autoverkeer nog maar één rijstrook over tussen Utrecht en de kruising met de Universiteitsweg. Daarop mag echter nog steeds 80 km/uur worden gereden. Dat leidt tot onveilige situaties bij een aantal oversteken.

Al in 2018 werd door GroenLinks De Bilt het voorbeeld van de provinciale weg tussen Maartensdijk en Hollandse Rading aangehaald. Daar is eerder al de snelheid verlaagd. De provincie oordeelde echter dat verlaging niet aan de orde was. Eén van de bezwaren was dat er rijtijdverlies zou zijn voor de bussen die van de Utrechtseweg gebruik maken. En dat hiervoor boetes zouden moeten worden betaald

Met nieuwe contractafspraken voor het openbaar vervoer in het vooruitzicht – deze staan gepland voor 2023 – is er nu wel de mogelijkheid om werk te maken van de snelheidsverlaging. GroenLinks de Bilt is blij dat er wordt gekozen voor een zo goed mogelijke balans tussen de leefbaarheid voor mensen en dieren langs provinciale wegen, de verkeersveiligheid plus de oversteekbaarheid, en bereikbaarheid.

Voor de snelheidsverlaging kan niet worden volstaan met ‘een bordje 60’. Er zijn ingrijpende aanpassingen aan de weg nodig om bus- en (vracht)verkeer veilig te kunnen laten rijden. Daarom worden de aanpassingen uitgevoerd tijdens het geplande groot onderhoud aan de weg. Zo worden kosten bespaard, blijft overlast voor gebruikers en omgeving beperkt en wordt er veilig aan de weg gewerkt.