Jacomijn Baart: ‘Wonen is een grondrecht. Daarom hebben we bij de verkiezingen beloofd ons in te zetten voor betaalbare woningen. Bij station Bilthoven kunnen we sociale huurwoningen bouwen, middenhuur en betaalbare koopwoningen. Woningen waar veel jongeren, starters en ouderen in onze gemeente naar snakken. In de afgelopen decennia hebben we in onze gemeente het minste gebouwd van de hele provincie, het wordt hoog tijd dat ook De Bilt zijn steentje bijdraagt.’
Hoewel GroenLinks graag voor het maximale aantal woningen had willen gaan, was al snel duidelijk dat daar geen meerderheid voor was in de raad. We zijn een partij die graag resultaat boekt voor onze inwoners, en hebben daarom ingestemd met een variant met iets minder woningen. Maar wel met veel aandacht voor onze andere ambities; betaalbaar, duurzaam, groen en autoluw. We gaan ervan uit dat we - met een breed gedragen meerderheid - eindelijk stappen gaan zetten.
Dankzij het amendement van D66 dat GroenLinks, PvdA, SP en Lokaal De Bilt gesteund hebben, wordt in variant A gestreefd naar een fijne, groene omgeving met een zo hoog mogelijk duurzaamheidsniveau. En naar voorrang geven aan voetgangers, fietsers en OV. In de gekozen variant wordt het aantal parkeerplaatsen wat lager per woning dan in de rest van de gemeente. Iets wat goed kan in een stationsgebied. We weten uit onderzoek dat de mensen waarvoor we gaan bouwen, namelijk jongeren, starters & senioren, minder vaak een eigen auto hebben. En veel meer gebruik maken van OV en deelauto’s dan bijvoorbeeld gezinnen met jonge kinderen. Bovendien zijn in de Spoorzone de winkels vlakbij; letterlijk ‘even naar de overkant’.
Verkeersveiligheid is een absolute voorwaarde, net als verkeerskundige inpasbaarheid. In de volgende fase gaat de gemeente de voorkeursvariant verder uitwerken tot een stedenbouwkundig plan (uitwerking van de gewenste situatie in het spoorzonegebied). Daar komt ook verkeer weer aan bod. Daarnaast moeten bestaande verkeersknelpunten worden aangepakt. Samen met PvdA en SP heeft GroenLinks een motie ingediend om ook huidige verkeersknelpunten die buiten de spoorzone liggen voortvarend aan te pakken. Dit voorstel is unaniem aangenomen.
Meer lezen over het besluit?
- Regio TV De Bilt schreef 'Ontwikkeling spoorzone met 700 woningen kan starten'
-
'Minimaal 700 nieuwe woningen' op de site van RTV Utrecht
-
Het AD schrijft: 'De kogel is eindelijk door de kerk'
-
Op de site van gemeente De Bilt: 'Gemeenteraad kiest voorkeursvariant'